!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


torsdag 11 oktober 2018

Magsmart av David Jonsson


Återigen en bok om magen, bakterier, hormoner, kost och hälsa. Är ju så enormt intresserad av detta och tyckte att det kunde vara en god idé att läsa om det igen fast av en annan författare.

I Magsmart går David Jonsson grundligt igenom vad "vi" idag vet om hur vår mage påverkar vår hälsa. Hur bakteriefloran agerar och reagerar på vad vi stoppar i oss och på vad vi gör och inte gör.

Vi lär oss mer och mer hela tiden ändå är det så mycket vi inte vet. Fascinerande!

Jag tycker att boken är väldigt bra dels för att Jonsson skriver på ett sätt som tilltalar. Många härliga och bildliga liknelser som får mig både att förstå bättre och skratta lite. Samtidigt känns han väldigt politiskt korrekt och girar och svänger för att inte sticka ut för mycket. Dessutom är jag själv enormt påverkad av min livsstil och alla fördelar den har. Det tillsammans men min nyfikenhet mot en ketogen kost gör att jag blir lite väl kritisk och kanske till och med misstroende i vissa delar av boken. Bland annat är Jonsson tveksam till mättat fett vilket inte jag är och dessutom verkar mer och mer forskning tyda mot att mättat fett inte är farligt. Det är det där med forskning.... Vad ska man tro?

Jämförelsen med Martina Johansson och hennes böcker i ämnet är oundviklig. Det finns framförallt likheter i dessa två författares böcker men även vissa saker som skiljer sig åt. Jag hade velat lyssna på en diskussion dem emellan.

Slutet av boken höjer helheten. Här går Jonsson mer in på vad vi ska äta och diskuterar olika naturfolk och deras kostvanor. Han menar att det dessa folk har gemensamt är att de äter riktig mat och att det är det som är kärnan. Det handlar inte om hur mycket kolhydrater, fett och proteiner vi stoppar (där är nämligen naturfolken olika) i oss utan att det viktiga istället är kvalitén på dem. Detta eftersom det finns kolhydrater och fetter som både är bra och dåliga för vår tarm/hälsa.

Hur ska man äta då? Naturlig mat - riktigt mat! Utan socker och mjöl. Därom råder ingen tvekan och har man kommit dit är mycket vunnet.

Men sen?

Paleo? LCHF? Eller ingen speciell inriktning förutom att man äter riktig mat gjort från grunden med vettiga råvaror?

Där tror jag att det bara finns ett svar.

Man får prova sig fram och upptäcka vad man själv mår bäst av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar