!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


torsdag 18 oktober 2018

De kallade mig gud av Stefan Schwarz


Finns det någon fotbollsintresserad uppvuxen med Stefan Schwarz som inte vill läsa den här boken? Jag har svårt att tro det. En mer unik svensk fotbollsspelare får man leta efter.

Han stod för något väldigt speciellt. En inställning till sporten, ett spelsätt och en proffsighet som påverkade iallafall mig oerhört mycket.

Jag njuter av att läsa och minnas men förstår ganska snart att det här är en bok för den inbitne. Den saknar nämligen ett djup då det mesta känns mest som ett referat av vad han har varit med om. Som läsare får jag inga större detaljer eller tankar från Schwarz. Boken är bra ändå men nog saknas en och annan dimension som hade kunnat göra boken väldigt mycket bättre. Istället blir det lite ytligt kanske upprepande. De han nämner har han bara vänligt att säga om och budskapet hamras verkligen in. Man kämpar för laget och ställer upp för laget. Det blir i längden lite urvattnat.

Jag hade velat veta mer? Och att det skulle vara mindre politiskt korrekt. Nog måste det ha funnits konflikter och problem med lagkamrater och ledare också?

Det som ändå blir lite djupare och därmed bra är kapitlen om hans familj. Kanske framförallt det om hans autistiske son och misshandeln/rånet som familjen drabbades av.

Oavsett tycker jag boken är läsvärd. Om inte annat så för att återuppleva vissa fotbollshändelser jag så väl kommer ihåg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar