!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


söndag 27 maj 2018

Kunskap - ett experiment av teori och praktik

Börja dricka kaffe? LCHF? Äta veganskt? Fasta? Kanske till och med träna på fastande mage?

Förändra tarmfloran med resistent stärkelse? Dricka tallbarrsvatten? Meditera? Ta bort mejerier från kosten?


Den där listan kan göras hur lång som helst. Genom åren har jag som alla andra stött på mängder med olika teorier och påståenden. Inte sällan motsägelsefulla. Det beror naturligtvis på olika saker men det bästa för att för alltid bli förvirrad  och fullständigt osäker på vad som är rätt och inte är att kvällstidningsutbilda sig.

Finns inget bättre.

Givetvis finns det vettigare sätt att få en uppfattning om alla teorier. Djupare läsning i böcker, samtal med någon man känner som provat på och så vidare.

Problemet är ofta att vi har en förutfattad mening. Det är som att vissa saker passar oss bättre en andra. Logik, tidigare erfarenheter eller bara hur insnöad man är i sina egna uppfattningar.

Det bästa måste ändå vara att prova själv?

Jag är nyfiken och framförallt väldigt motiverad i att vilja förbättra min tillvaro så mycket som möjligt. Därmed äger jag inte lyxen att stänga in mig i ett hörn och tro. Jag vill veta.

Och tack vare den inställningen har jag förbättrat min hälsa avsevärt. En del saker som kosten var en klockren förbättring medan kaffedrickandet varken har lett till det ena eller det andra.

Men gott är det - nästan jämt.

Jag är naturligtvis mitt egna medvetandes facit. Jag läser, jag experimenterar, lär mig och kommer fram till en slutsats.

Denna nya kunskap är mitt facit men den är inte slutgiltig. Var i processen är jag? En förbättring betyder inte att jag är i mål.

LCHF ledde till stora förbättringar i min totala hälsa men det betyder inte att det är slutdestinationen.

Vad händer om jag tar bort mejerierna? Nötterna? Eller boostar min bakterieflora med surkål och resistent stärkelse?

Eller kan vi mer eller mindre få till ett giftfritt hem? Hemmagjort tvättmedel och diskmedel? Kokosolja på huden istället för märkliga krämer. Apropå krämer har vi inte använt solkräm på cirka tio år. Giftigare produkt får man leta efter. Har under dessa år inte bränt mig en gång.

Kosttillskott är jag i grunden emot men skulle inte mina muskler må väldigt bra genom att ta extra magnesium? Argumenten för det är inte obetydliga.

Här kommer jag att ge vika för mina principer och prova - grunden till kunskapen om mig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar