!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


fredag 4 maj 2018

Hormonsmart mat & effektiv träning av Martina Johansson


I Hormonsmart mat går Martina Johansson igenom hur man på olika sätt kan lägga upp sin kost och träning för att på så effektivt sätt som möjligt uppnå de resultat man vill ha.

Fett, kolhydrater, proteiner, vitaminer och mineraler. Alla är de bekanta men att få veta mer om hur de påverkar mitt hormonella system och hur det systemet i sin tur kan påverka min träning och hälsa tycker jag är oerhört intressant. Som jag har varit inne på tidigare så är det här ny mark för mig. Jag känner att jag långsamt börjar få grepp på mer och mer.

Fjärde boken på kort tid av samma författare. Något väldigt ovanligt för min del. Samtidigt nödvändigt eftersom innehållet till stora delar är nytt.

Risken för upprepning har naturligtvis slagit mig. Och visst blir det en del repetition men också mycket nytt. Repetitionen har känts bra och nödvändig för att verkligen bli förtrogen med det nya och den här bokens fokus på träning är väldigt givande.

Jag anser att jag kan träning. Styrketräning har aldrig tilltalat mig eftersom jag inte har haft några muskelambitioner. Men det är som att detta på grund av Martina sakta ändras.

Den styrketräning jag ägnar mig åt fokuserar mest på bålen men frågan är om jag inte ska börja tänka om. Stressa kroppen och musklerna med tyngre styrketräning istället för att småmysa som jag gör nu. Inte för att bygga muskler utan för att aktivera mitt hormonella system ännu mer.

En aktivering som skulle få mig att må bättre?

Om inte annat tänker jag att starkare lår, för min del, verkligen är nästa steg i att bli en bättre löpare.

Utmaningen blir att genomföra den här typen av träning utan att för den skull hamna inne på ett gym och det ska väl inte vara omöjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar