!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


tisdag 22 maj 2018

Hälsa - ett aktivt val

Vi människor är en extremt underlig men snillrik konstruktion. Vi har märkliga egenskaper som tillsammans driver på en utveckling som på kort tid har tagit oss från grottstadiet till där vi är idag.

Vi är lata och bekväma. Fantasifulla, nyfikna och kreativa. Ständigt villiga till utveckling. Denna utveckling har varit fantastisk och lett till en livssituation där det här drivet framåt plötsligt är till vår nackdel.

All vår skaparkraft för att underlätta våra liv har gått spikrakt uppåt men nu har vi kommit till en situation där kurvan istället pekar nedåt.

Vi behöver knappt röra på oss längre eftersom våra hjälpmedel gör det åt oss. Vi behöver inte laga mat, knappt ens bli trötta för att kunna sova. Det finns mängder av exempel där våra hjälpmedel har blivit stjälpmedel eftersom de riktar sig till vår lathet och bekvämlighet. Förutom hjälpmedlen får vi dessutom ständigt ta ställning till lockelser. Finns det till exempel någon affär som inte har godis eller något liknande i kassan? Var inne på Claes Ohlsson härom veckan och höll på att komma ut med en Gott & Blandat istället för en skruvmejsel. Ikea är inte bättre och sportaffärerna lutar åt samma håll även om det de erbjuder är förklätt till något som en del tror är nyttigt.

Det är så lätt att hamna i den där fällan. Bra saker för vår hälsa idag kräver därför ett aktivt val. Ett val som till en början inte är enkelt eller bekvämt. Tvärtom tar det emot och man måste ta sig över en tröskel innan man får så frukten av sin ansträngning.

Träning är ett exempel, maten likaså. Skärmtiden är svår att hantera med alla sina belöningar och sömnen ska vi inte prata om som inte infinner sig eftersom hjärnan går på högvarv ända till sänggång.

Det krävs en medvetenhet först. Vi måste förstå vad det är vi mår tillfälligt bra av och vad som i längden innebär en bestående hälsa.

Sen krävs det att man bestämmer sig och för det krävs ett tydligt mål och motivation. En motivation som kanske är väldigt svår att hitta om man är ner i träsket som innebär dålig kost, dålig sömn och obefintlig träning.

Hur hittar man ut från det?

Jag tror på tid. Tid till mig själv. Reflektion och inre samtal. Vem är jag? Vem vill jag vara? Vad mår jag bra av? Vad behöver jag ändra på? Och så vidare...

Trots allt så är JAG det viktigaste i mitt liv. Om jag mår bra är jag en tillgång till de omkring mig. Vad är jag för en pappa, make, bror, son, kollega eller vän om jag mår dåligt?

Tid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar