!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


tisdag 27 februari 2018

Självförtroende, beröm och utveckling

"Ingenting leder ingenstans." Ur Fredrik Backmans Vi mot er.

Att klara av saker och besegra motstånd tror jag är nyckeln till att få en god känsla om sig själv.

Jag kan! Jag klarade det!

Därför krävs nya målsättningar hela tiden. Stora som små. Alla är de viktiga på sitt sätt även om den där vinsten som har krävt en större ansträngning naturligtvis ger mer. För stunden. Givetvis går det att njuta länge av en bedrift man är nöjd med men det håller inte i alla evighet.

Berömmet jag ger mig själv eller får från andra smakar gott men det går inte att luras. Beröm ska man inte snåla med men den måste vara sann för att ha betydelse.

Då växer vi.

Ingenting leder verkligen ingenstans. Finns det ingen rörelse i vår personliga utveckling med avklarade mål spelar det ingen roll att de i min närhet berömmer. Det går inte att luras. Innerst inne känner vi själva om vi har gjort något bra eller inte. Den känslan ändras inte av obefogat beröm.

Vad har du för mål? Vad strävar du efter? Vad vill du uppnå?

Vad är nästa steg.

Framåt! Uppåt!

Först trädtopparna, sen stjärnorna.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar