!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


söndag 4 februari 2018

Den eviga elden av Ken Follett


1500-talets England och Frankrike. Katoliker mot protestanter. Drottning Elisabeth, Maria Tudor, Guy Fawkes och andra kända historiska personligheter tillsammans med den lilla människan i den stora politiken. Kärlek och hat, makt och vänskap. Ingredienser som Ken Follet tidigare visat att han behärskar till fullo.

Till en början var jag lite rädd för att jag skulle känna att den här boken skulle bli en kopia av de tidigare men den oron försvann snabbt. Follett kan det här med att engagera och skapa intresse och spänning men den stora behållningen för mig var att boken berörde en tid i historien som jag inte har läst så mycket om. Både Bartholomeinatten och den spanska armadan har jag till exempel nästan enbart tidigare råkat på via Fantomen. Därför var jag kanske extra intresserad och den kryddan tillsammans med Folletts skicklighet att fånga en emotionellt blev naturligtvis en väldigt bra kombination.

Garanterat många läsvärda timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar