!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


onsdag 21 februari 2018

Vi mot er av Fredrik Backman


Uppföljaren till Björnstad är precis så bra som jag hoppades. Allvarligt tema, mängder med skratt och tårar om vartannat. Ibland samtidigt.

Samhället försöker gå vidare efter den stora skandalen i den första boken men det är inte lätt när kommunen inte vill rädda Björnstad ifrån en konkurs. Istället är planen att den andra klubben Hed ska ta över flaggan. En politiker gör allt för att skapa motsättningar för att gynna sig själv.

Det blir krock, både på individuell nivå och i större sammanhang och invånarna i kommunen är bara människor. De gör rätt och de gör fel. Kärlek, vänskap och hat i en salig kompott där karaktärerna verkligen har sina sidor. Ingen är helt ond eller god.

Fredrik Backman lyckas med något i sina böcker som för min del bara Zusak i Boktjuven kan mäta sig med. Ett enastående spel på mina känslor som läsare. Det blir en salig och fantastisk blandning som jag med vördnad njuter av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar