!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


måndag 19 februari 2018

Hur du på bästa sätt besegrar väggen

Väggen i Hundfjället/Sälen. Sträcka: 400 meter. Höjdmeter: 176 meter. Enligt Strava.

Så klart att man måste ta sig upp för den. Den står ju och tigger om det. Nu har jag gjort det vid tre olika tillfällen och känner mig som en expert.

Manchestermorgon
Det betyder att bara en och annan tomte är vaken. Där står den nypistad och fin.


Välkommen!

Löpningen övergår till krypande. Skiftar mellan knutna nävar och spretiga fingrar. Handlederna vill det.

Den pistade och packade snön visar sig vara helvetisk. Svårt att få grepp med fötterna trots dubbade skor (rekommenderas stark!). Ägnar mig åt att sparka i snön för att få fäste. Har aldrig varit bra på tåpajar och måste även här utveckla mitt klättrande genom att ibland övergå till Charlie Chaplin stil. Något jag inte är bra på. Är flera gånger nära att slinta och glida ner.

Tid 17,39 min. Medelhastighet: 1,36 km/h

Eftermiddag
Backen uppkörd vilket leder till snöhögar lite här och var - bättre fäste än det nypistade. Mot den översta branten blir det isigare men då är det bara att ta sig åt sidan och djupare snö.

Klart lättare. Trots att jag körde odubbat!

Tid 14,17 min. Medelhastighet: 1,68 km/h

Sommaren
Snöfritt betyder autobahn. Lite läskigare eftersom det förmodligen gör mer ont att rulla ner istället för att glida ner i snön.

Tid 9,45 min. Medelhastighet: 2,46 km/h

Oavsett när
och hur lång tid. Att stå där uppe och titta ner med mjölksyra i benen och ett hastigt pumpande hjärta.

Det är att njuta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar