!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


måndag 27 november 2017

Doktor Glas av Hjalmar Söderberg


En bok man ska ha läst och jag inser att jag inte vet någonting om den. Jag har ett citat från den uppsatt i mitt klassrum. Men vad handlar den om?

Ett mord enligt baksidan. Känns inte som något speciellt men efter att ha läst förordet av Kerstin Ekman blir jag väldigt intresserad. Boken blev visst ett riktigt hett samtalsämne när den kom ut. Med det i bakhuvudet tänkte jag att det skulle bli kul att se hur jag drygt 100 år senare skulle reagera.

Doktor Glas är en förhållandevis ensam människa som dessutom tycker om att vara det. På sin mottagning stöter han på en del folk och grubblar över sakernas beskaffenhet. Kan han hjälpa till? Bör han hjälpa till? Kvinnan som vill göra abort eller pastor Gregorius fru som inte vill ha sex med sin make?

Den första väljer han att inte hjälpa vilket han så småningom får se resultatet av. Något som påverkar honom i den grad att den lilla hjälpen till fru Gregorius snart får ny energi och leder till större handlingskraft. Nämligen mord!

Mordet föregås av analyser om vad som är rätt och fel. Kan han? Bör han? Vågar han och vad blir konsekvenserna?

Denna inre diskussion blir intressant och får ytterligare en dimension när mordet väl är genomfört. En dimension han inte riktigt hade förutsett.

Den garvade 2000-tals människan, jag, blir inte upprörd av att läsa boken men det var roligt att ha den tidens reaktioner i bakhuvudet när jag läste. Jag tror att boken blev bättre av det.

Över huvud taget kan jag känna en oro av att läsa äldre klassiker. Hur jobbigt kommer språket att vara? Kommer boken vara tråkig?

Doktor Glas blev en trevlig läsning. Varken tråkig eller svår och även om böcker idag är fulla av mord så tycker jag att Hjalmar Söderberg är klockren i analysen av alla tankar som jag antar kan röra sig i huvudet på en mördare både före och efter handlingen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar