!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


måndag 13 november 2017

Peak - vetenskapen om att bli bättre på nästan allt av K Anders Ericsson och Robert Pool


Finns talang? Stämmer 10 000 timmarsregeln? Hur bra kan vi bli och hur då?

Kan man bli annat än intresserad av en bok med sådana frågor?

För min del var det omöjligt. Jag är så djupt fascinerad av oss människor. Allt vi klarar av att göra. Allt vi kan anpassa oss till. Sen om det är fysiskt eller mentalt spelar inte så stor roll. Ibland känns det som att vi faktiskt är gränslösa och kan åstadkomma precis vad vi vill.

I boken förklarar Ericsson och Pool hur de genom olika undersökningar har kommit fram till vad de tror om frågorna ovan. Teori blandas med mängder av exempel och det är just exemplen som intresserar mig mest. Taxichaufförerna, idrottarna, schackspelarna och minnesmästarna.

Jag tänker på mig själv. Jag tänker på mina barn. Vad är vi bra på och vad är vi inte bra på? Jag ser en tydlig orsak till dem båda. Det finns något romantiskt i tanken om talang men det är samtidigt tveeggat eftersom "talangen" riskerar att åsidosätta träningen. Trots allt är det den som är kärnan i utvecklingen. Du kan ha lätt för dig men i slutändan är det träningsvilligheten och motivationen som är framgångsreceptet. Du måste träna och då gärna via det som författarna kallar handledd övning.

Boken är väldigt intressant och bra förutom ett parti i mitten då det är mycket teoretiserande och inte så många exempel. Jag tänker att detta är en bok som borde intressera alla. För det där med utveckling är lockande och enligt Peak finns inget som på förhand är givet. Ingen talang i den mening att du inte behöver öva. Det tycker jag låter lockande. Med motivation och träning kan jag lära mig det mesta.

Det finns inga hinder.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar