!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


måndag 23 oktober 2017

Slända i bärnsten av Diana Gabaldon


Claire och Jamie är i Paris för att förhindra Bonnie Prince Charlie att få fram pengar för att mobilisera ett uppror mot engelsmännen. Claire som ju är från framtiden vet att upproret kommer att misslyckas och sluta i ett skottskt blodbad. Därför intrigerar de i det franska hovet för att få inflytande över framförallt Bonnie Prince Charlie.

Hur de än försöker lyckas de inte och hamnar tillslut mitt i ett begynnande inbördeskrig.

Boken börjar med att Claire är tillbaka i "nutid", det vill säga i Skottland 1968. Med sig har hon sin dotter och de försöker gräva i vad som egentligen hände under det där inbördeskriget. Allt är lite dolt och ovisst eftersom dottern inte verkar känna till vad Claire har råkat ut för. Och som läsare blir jag väldigt intresserad. Varför är Claire i 1960-talets Skottland? Varför känner hon inte till vad som hände? Var hon inte med?

Min nyfikenhet blev väldigt stor och bladvändandet smattrar på. Snart nog påbörjas förklaringen när boken tar vid på 1700-talet där den föregående boken slutade.

Här blir det tyvärr en rejäl kvalitetssänkning. Tiden i Paris är både lång och relativt händelsefattig. Jag tappar intresset ända fram till att paret hamnar i Skottland igen. Där växlar boken upp igen och blir riktigt bra. Ända fram till en tvärniten mot slutet.

I boken finns en hatrelation till en annan karaktär. Den är av den grövsta sorten där karaktären i fråga inte går att se på utan annat än känslan av ren ondska. Sättet Gabaldon sammanför Claire, Jamie och den här tredje personen blir under delar av boken lite fånig. Deras vägar korsas på ett märkligt sätt och framförallt tycker jag att sättet huvudpersonerna Claire och Jamie bemöter denne personen tillslut blir löjeväckande. Herre Gud! Inte ens Jesus hade klarat av att vara så from. 

Orimligheten blir som en stor knockout och jag väljer till min egen förvåning att med mindre än 100 sidor kvar (boken är cirka 800 sidor) lägga ifrån mig boken.

Jag tycker mycket om upplägget i bokserien. Det är något med tidsresor som kittlar. Vetskapen om vad som ska hända. Den stora frågan om det går att ändra framtidens gång och så vidare. Kryddat med historiens vingslag är detta en perfekt bok för mig men tyvärr håller det inte i längden för att jag tycker att den känslomässiga relationen ovan helt enkelt blir absurt löjlig.

Jag tror inte att det blir fler böcker i den här serien framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar