!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


tisdag 10 oktober 2017

Gonatt

Vansinniga siffror på hur många som tar tabletter för att kunna somna. Hur många fler har bekymmer med detta? Finns troligtvis ett rejält mörkertal. Och som vanligt ska det medicineras istället för att se till vad orsakerna till den dåliga sömnen kan vara.


Jag har min åsikt klar. Den må vara amatörmässig men sunt förnuft är ingen dålig vägvisare. För övrigt är det inte svårt att leta upp bra tips för den som har svårt att somna. Allt i från när man ska ta sitt kaffe till hur ljust och svalt man bör ha det omkring sig osv....

- Träna så ofta som möjligt. Utomhus!!!! Helst på morgonen.

- Ge dig själv tid till reflektion. Jag är rädd att alldeles för många får den tiden först när de lägger huvudet på kudden. Då är det för sent. Bearbeta måste vi. Det är ett grundläggande behov som måste tillfredsställas men inte tusan kan man göra det precis innan man har tänkt att sova. Hjärnan jobbar på för att den behöver. Den slutar inte för att klockan är läggdags.

- Ta ansvar över din stress. Det är populärt att ge jobbet skulden eller något annat som man anser att man inte kontrollerar. Det är bekvämt och samtidigt lägger man ifrån sig ansvaret. Ja, självklart kan stress komma utifrån men framförallt handlar det om vårt egna förhållningssätt till arbetsuppgifter och måsten. Jag äger min egna stress och jag måste agera utefter vad jag har för behov. Jag måste som första steg vara medveten om vad problemet är. Sedan måste jag ta itu med problemet oavsett om det är en mobil som aldrig lämnar mig ifred eller om det är jag själv som omedvetet söker upp situationer som får mig att må dåligt.

När gör jag den här analysen? För min del när under träning utan musik eller något annat i öronen som stör det inre samtalet.

Kontentan är att vi måste börja förebygga det ohälsosamma istället för att försöka medicinera bort det. Sömnen är ju för sjutton ett av våra mest självklara behov.

För jag vägrar tro att jag råkar vara lyckligt lottad. När jag lägger mig är min kropp trött. Huvudet har pratat klart (och de gånger det inte har gjort det kommer svårigheten att somna som ett brev med posten). När jag läsandes i sängen kämpar mot gravitationen med mina ögonlock vet jag att det är dags och hade det inte varit för den sista skvätten hade jag somnat på bara några sekunder. Nu tar det istället några minuter.

Det är så gott att få sova!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar