!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


tisdag 1 november 2016

Medan mörkret faller av Anna Lihammer


1930-talets Sverige. Polisen Carl Hell skickas till Uppsala för att undersöka mordet på en högt uppsatt akademiker. Till sin hjälp har han polissyster Maria Gustavsson och snart inser de att mordet på något sätt har med rasbiologi att göra.

Den här historiska deckaren fångade mitt intresse eftersom jag tyckte att den utspelade sig under en väldigt intressant tid. Nazismen och rasismen var i Sverige, liksom i de flesta länder, utbredd. Rasbiologin, steriliseringen...., hur skulle detta skildras?

Förutom ovanstående ämnen lägger Lihammer även en hel del energi på att gestalta samhällets sociala strukturer i form av förhållandet mellan rika och fattiga samt skillnaden i hur man behandlade kvinnor och män.

Upplägget som sagt mycket intressant men tyvärr tycker jag inte att det blir speciellt bra. För mycket tankar och teoretiserande gör innehållet som till en början är intressant, tjatigt. Detta malande gör också att det händer påfallande lite i boken.

Det känns som om författaren har haft en väldigt stor ambition att skildra en intressant tid men fastnat och detta dessutom att lyckas får till någon egentlig spänning.

Jag tappade intresset ganska fort och lyssnade efter ett tag med bara ena örat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar