!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


tisdag 15 november 2016

Faderland av Robert Harris


Det är mitten på 1960-talet. Hitler vann andra världskriget och Tyskland är ett storrike. Polisen Xavier March får i uppdrag att undersöka ett lik som verkar ha drunknat. I samma veva planeras det högtidligheter för att fira Hitlers 75-årsdag i samband med ett möte med USA-s president. March upptäcker snart att liket är en högt stående nazist som dessutom förefaller ha blivit mördad. Hans grävande leder honom djupare in i en hemlighet han har anat men inte riktigt vågat tro på. Snart är hans liv i fara och han förstår att han är något stort på spåren. Något som kan omkullkasta det samhälle han lever i.

Eftersom jag är en vän av alternativa historiska händelser kittlade den här historien väldigt mycket. Vad spännande och intressant! Hur kommer den här tänkta världsbilden att gestaltas? Jag tycker att Harris gör det ganska bra men på något sätt hade jag ändå velat ha mer. Fler tankar och idéer om hur ett samhälle under Hitler skulle ha kunnat se ut. De givna ingredienserna finns. Polisstaten, rädslan, hjärntvätten och en gnutta av ett motstånd mot den rådande regimen. Men det blir lite light. Jag tror att det beror på att en hel del av fokus i boken ändå läggs på själva fallet eller deckardelen. Den delen är visserligen spännande och bra men för att få till en fullpoängare hade jag velat ha mer av samhällsklimatet.

Jag rekommenderar verkligen boken. Den är bra rakt igenom och höjs betydligt mot slutet när Harris i efterordet berättar om vad som faktiskt hände karaktärerna i verkligheten och att en del av korrespondensen i boken var autentisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar