!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


måndag 31 oktober 2016

Tre minuter av Roslund & Hellström


Piet Hoffmann fortsätter sitt livsfarliga leverne som infiltratör. Den här gången i knarkens Colombia. Han har långsamt vunnit sin chefs förtroende och tar sig allt djupare in i organisationen. Allt går bra tills han efter en kidnappning hamnar på USA-s dödslista. Stressen ökar och en plan börjar ta form för att ännu en gång överleva.

Roslund & Hellström är sedan en tid tillbaka klockrena favoriter. Det känns avskalat och äkta. Deras korthuggna språk stressar och ökar spänningen så till den grad att jag nästan hoppar över både ord och meningar för att komma framåt i handlingen. Naturligtvis var jag extra nyfiken på just den här boken. Fortsättning på deras fantastiska Tre sekunder. Boken som tog mig med storm.

Hur bra är då den här?

Det som delvis gjorde Tre sekunder så bra var att den kändes så ny i sin utformning. Här finns samma ingredienser men det är inte längre nytt. Ett minus som boken givetvis inte kan göra så mycket åt och jag tycker inte att det spelar så stor roll. Även den här är fantastiskt bra. Vilket tempo! Och får inte Ewert Greens en charmigare roll?

Utöver det underhållsmässiga är det inte svårt att få sig en tankeställare om knark, pengar och människovärde. Framförallt skildringen av sicaro, barnen som utnyttjas som mördare, får mig verkligen att haja till. Gud så orättvis världen är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar