!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


fredag 5 december 2014

Kvinnan i rummet av Jussi Adler-Olsen


Ny författare. Alltid lite spännande och hoppfullt. Inte lika lockad av att det var ännu en deckare men, men.

Politikern Merete Lynggaar försvinner spårlöst och antas vara död. Utredningen läggs ned. Fem år senare får kriminalinspektör Carl Mörk i uppdrag att starta upp en avdelning inom polisen som ska ta sig an gamla ouppklarade fall.

Mörk är lagom intresserad av detta, nyss tillbakakommen efter en traumatisk upplevelse där kollegor blivit mördade, invalidiserade och han själv skadad, framförallt mentalt. Intresset väcks dock efter hand när han ser klara brister i den utredning som gjorts.

Mörk placeras av olika anledningar i en källarlokal och jag kan inte få bort parallellen till agent Mulder i kultserien Arkiv X. Flera likheter finns. Egenheten och spetälskestämpeln från kollegorna.

Känslan i början är alltså positiv och det blir bara bättre och bättre. Balansen i boken är fullkomlig och den får med sina "två ansikten" med så många faktorer som gör boken bra. De delar när jag som läsare får ta del av Meretes öde är mycket gripande och spännande. De delar som handlar om Mörk och den faktiska utredningen har förutom att den är spännande flera andra bitar som jag verkligen gillar. Först och främst så är det två härliga personligheter i Mörk och hans nye assistent Assad. Humorn är härlig och där finns även en anda som känns väldigt osvensk. Många i boken är påtagligt ointresserade av hur de uppfattas av andra. Det blir till en hänsynslöshet eller nästan en råhet som märkligt nog känns uppfriskande. Är det mer danskt;)? Ingen Jante?

Sammantaget är det en förbannat bra bok och jag blir nästan lite irriterad när jag inser att jag har haft den i min ägo i ett flertal år och inte läst den förrän nu. Det blir garanterat fler Jussi Adler-Olsen i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar