!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


måndag 22 december 2014

Det brinnande riket av Bernard Cornwell


Uthred slåss för kung Alfred och gör det bra. Han vinner en stor seger men hamnar kort därefter i onåd och tvingas fly bort från Alfreds vrede. Han hamnar hos danerna och hjälper dem att smida planer för att en gång för alltid erövra England.

Denna femte bok i serien om Uthred gör mig inte besviken. Jag vet vad jag får och roas som tidigare. Framförallt tycker jag om att hans underbara inställning till kristendomen. Religionen med den stränge guden och alla lagar är honom verkligen obegriplig. Och det är lätt att förstå varför. Underligt egentligen att den kunde ha en sådan stor makt över människor.

Samtidigt sker inte så mycket nytt i boken. Den är inte en repris av tidigare böcker men jag tror att det är vettigt att vänta ett tag till nästa del i serien. Annars riskerar det att bli för mycket kaka på kaka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar