!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


fredag 26 mars 2021

Mitt vaccinationsprogram

Utomhustid varje dag - Ljus, syre, rymd och rörelse.

Träning varje dag. 

Sömn - Regelbundna tider. Ca 8h per dag. 

Mat - Lagat från grunden och givetvis oprocessat. Lågt intag av kolhydrater. Kött, fågel och fisk, inälvsmat och mycket sallad och grönsaker. Mycket mättat fett. Fokus på inflammationsdämpande råvaror såsom vitlök, ingefära och gurkmeja. Dricker hemmagjord buljong varje vecka. Syrade grönsaker såsom surkål och kimchi varje vecka. 

Periodisk fasta - I princip aldrig frukost vilket innebär en fasteperiod på ca 18 timmar förutom en dag i veckan då det blir ca 24 timmar. 

Kyla och värme - Kallbad minst en gång i veckan och kalldusch när badet mister sin kyla. Gärna bastu men tyvärr något som inte blir av så ofta på grund av begränsad tillgänglighet.

Stressfritt - Begränsat med skärm. Mycket bokläsning. Försöker undvika tidspress. 

Medvetet "bakteriesökande" - Vågar inte riktigt skriva vad detta innebär i praktiken såhär i pandemitider men syftet är att tillåta kroppen att bekämpa tillvaron med bakterier. Jag tror inte att en steril omgivning är bra. Immunförsvaret behöver träning för att fungera. 

Tillskott - Torskleverolja och cellexir vintertid och magnesium året runt. MCT-olja och kokosolja varje dag.

Positivt tänk och meningsfullhet - Letar efter bra och glada saker varje dag. Har tack och lov en oförmåga att överlag känna någon egentlig oro eller rädsla över saker och ting.

Ständig reflektion och analys - Vad mår jag bra av och inte? Vad ska jag ha mer av i mitt liv? Osv...

Meditation/Andning - Tider med djupandning varje dag.

Alkoholfri - Alltid.

Vårt immunförsvar är komplext och påverkas av så oerhört många olika saker. Både mentala och fysiska delar som jag gör allt jag kan för att sköta och orsaken är enkel. Det får mig att må bra i vardagen. Det ökar chansen för att jag ska må bra i framtiden och det gör mig motståndskraftig för all form av sjukdom. Det finns inga snabba lösningar. Punkterna ovan har i sin helhet inte sett exakt likadan ut genom åren. Saker har lagts till och tagits bort men kärnan har varit samma under många år. 

Kvittot är tydligt - Jag är aldrig sjuk.

Visst, det kan komma känningar i näsa och hals ibland (tror att senaste tillfället var förra hösten) men det bryter i princip aldrig ut. Tendenser till huvudvärk händer. Men feber!? Har vuxna människor det? 

Det här är vaccination för mig. Den där andra formen anser jag är en sorts medicin att fundera på att ta om jag verkligen behöver den. Allt som oftast är det inte någon svår fråga att ta ställning till. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar