!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


torsdag 11 mars 2021

Känner mig som en löpare igen

Icebug Xperience Bohuslän 2018

Äntligen på banan igen efter ett annorlunda halvår.

Förra året sprang jag väldigt mycket första halvan och betydligt mindre andra halvan. Orsaken till att andra halvan blev mindre var en krånglande häl. Jag kunde springa utan bekymmer men den gjorde sig påmind mellan löpningarna. 

Min plan blev att löpa mindre och ägna mig mer åt alternativa rörelser såsom cykling. Trots detta kände jag i höstas av hälen under en löprunda och då pallrade jag mig till Elitrehab för att kolla upp vad det kunde vara. Det visade sig att det var en inflammation (som hade sin grund flera år bakåt i tiden) och en slemsäck som ogärna ville utsättas för tryck. 

Började reflektera över vilka av mina löparskor som ledde till mer eller mindre ont och hittade ett mönster. Detta tillsammans med några övningar gjorde att jag omgående kände skillnad. Jag behövde som väl var inte avstå från löpningen men fick se till att begränsa mig både i längd och antal löpningar. 

Så småningom utmanade jag allt mer och ökade löpningen och till min glädje ledde det inte till några bakslag. Det blev dock tydligt att löparkroppen hade stöpts om något. Kändes ofta tungt och trögt och puls och andning var inte riktigt med mig. Sakta har det dock känts bättre och nu leker löparlivet igen. Jag ligger på en mängd jag trivs med vilket innebär löpning i princip varje dag och löparkroppen är i fas igen. 

Härligt att känna sig som en löpare igen och jag har lite tankar om varför det senaste året blev som det blev och vad det är som har skickat tillbaka mig till rätt läge igen. 

Innan jag kom i kontakt med Walk- och Runfeeling sprang jag smart i den mån att jag verkligen lyssnade på min kropp men det fanns en hel del i min löpteknik som kunde bli bättre. Detta visste jag inte då men helt klart var det så att min teknik påverkade min häl (egentligen båda hälarna) framförallt 2016 inför Ultravasan. Den hälseneinflammationen jag drog på mig då har aldrig lämnat mig helt även om den hållits i schack. Även om jag förbättrat min löpteknik de senaste 1,5 åren har roten till problemet suttit så djupt att det tids nog helt enkelt nådde en gräns. 

Hälen har nu långsamt blivit bättre och det tror jag är tack vare följande:

- Rätt sorts skor som inte utsatt hälen för mer tryck än nödvändigt.

- Övningarna från Elitrehab (olika former av tåhävningar). 

- Löptekniken jag fått med mig från Runfeeling.

- Runfeelingövningarna. Löpteknik i all ära men om det redan finns obalanser och skevheter leder det ändå till påfrestningar. Jag har varit väldigt noga med att göra mina Runfeelingövningar vars syfte är just att "rätta till och justera" obalanser i kroppen. Jag är inte framme än men på väg åt rätt håll.

- Promenader. Den senaste tiden har jag lagt en del tid på att promenera mera. Lugn och avslappnad gång som helt klart hjälper med att få till ett gott flöde och "skölja rent" i hela kroppen. 

Nu ser jag med glädje och förväntan fram emot mitt kommande löparäventyr i maj som jag har haft i åtanke i snart ett år men som jag har varit osäker på om jag verkligen ska genomföra.

Mot Karlsborg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar