!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


tisdag 16 mars 2021

Ett härligt kvitto


Härom dagen kom jag hem från jobbet och hittade den här lappen på köksbordet. Förtroendet för att pappa ska ha koll på sin mobil är inte jättehögt...

Tidigare samma dag har jag pratat skärmtid med mina elever. De har bland annat fått kolla sitt veckosnitt (5,5 timmar per dag!!) och diskuterat vad de har för eventuella skärmregler hemma. Regelverket hemma kring skärmarna är i princip obefintliga för mina elever och jag kan inte annat än bli lite sorgsen. En del av mig förstår inte. Varför agerar inte föräldrar? Varför får deras barn konsumera hejvilt? 

Hursomhelst kände jag mig nödd och tvungen att dela med mig av några av mina egna skärmregler. Ett av dem är just att jag skärmmässigt vill vara en förebild för mina barn. Det innebär att jag inte vill att de ska förknippa mig med gamnacke ner i mobilen. Deras uppmärksamhet ska inte få konkurreras ut av en mobil. Till exempel svarar jag inte alltid på samtal och får jag ett meddelande måste det inte kollas med en gång. Här och nu är viktigast. Min uppmärksamhet ska inte få kidnappas.

Min pojks lapp gjorde mig oerhört varm och glad. Han VET hur pappa är och pappa mår oerhört bra av att veta att budskapet gått fram. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar