!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


lördag 13 mars 2021

Dumskallarnas sammansvärjning av John Kennedy Toole

Ignatius J Reilly bor hemma hos sin mamma och gör så lite som möjligt. Samtidigt är han inte sen att kritisera och förolämpa allt och alla som hamnar i hans väg. Han tvingas ta ett arbete och sticker ut genom sitt sätt att vara och sin alldeles egna världsuppfattning som garanterat inte är som alla andras. Hans upptåg leder onekligen till konsekvenser och tids nog dras snaran åt från alla möjliga håll samtidigt.

Det här är tveklöst en av de märkligaste böcker jag någonsin läst. Det finns inte en normal karaktär i hela boken. Den ena tokigare än den andra varav Ignatius tveklöst är värst. Hans världsuppfattning är sanslös, han beter sig som en galning samtidigt som hans språk är av högsta akademiska art. Orimligt hur någon kan vara så vältalig och samtidig så fullständigt urblåst i sitt sätt att bete sig. 

Boken och dess författare har en väldigt speciell historia. Den har fått Pulitzerpriset och anses vara ett komiskt mästerverk. Jag kan inte påstå att jag tycker att den vare sig är rolig eller bra. Mest bara besynnerligt märklig men ändå en bok som kommer finnas kvar i medvetandet länge. För den är onekligen originell och på sitt alldeles egna sätt underhållande. Jag var kluven i om jag skulle läsa slut den eller inte men nyfikenheten för vart den här konstiga historien skulle ta vägen var helt enkelt för stor. 

Boken är som sagt som ingen annan och därför läsvärd. Oj, vad märklig den är. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar