!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


tisdag 18 februari 2020

Fothälsa

Trånga fotbollsskor som satt på millimetern. Stämplingar. Tiden det tog för mig att förstå att löparskor inte måste sitta lika trångt som fotbollsskor. Ständigt ömma fötter.

Vårtor, skavsår, förhårdningar och liktornar. Fotfil, sax, nagelsax, yxa och såg (skojar bara), krämer och olika medel. Ingenting hjälpte egentligen. I bästa fall höll det eländet i schack.

Flera decennier med fullständig fotmisshandel. Jag minns speciellt ett tillfälle när vår fysio i ÖIS, härlige Bosse Lööf (som tyvärr avled alldeles för tidigt) skulle hjälpa mig att punktera en av mina stortånaglar. Trycket träffade honom i pannan och jag minns hur förvånade vi båda blev.

Började tidigt med att gå i tofflor. Fötterna kändes tveklöst friare då men det var först när mitt barfotande började för ett par år sedan som jag på allvar började känna förbättringar. Stora förbättringar.


Även tofflor genererar ett visst tryck från sidorna. Barfota blev fötterna fullständigt fria från tryck samtidigt som massagen underifrån från grus och sten fick fart på cirkulationen. Lyckan och förvåningen var stor när jag efter endast två månaders barfotande blev av med en liktorn som hade suttit och gnagt i flera år. En liktorn som jag hade karvat i och atombombat med alla möjliga gifter och ändå inte försvunnit var nu borta.

All min löpning påfrestar fortfarande mina fötter men skillnaden nu gentemot förr är att de får en chans att återhämta sig och vila. Jag kan fortfarande gå loss med en fil ibland men inte alls lika ofta.

Jag minns så väl en ledare i fotboll för länge sedan. Han sa något i still med, "var rädda om era fötter, de är era arbetsredskap". De orden satte sig men jag kan inte minnas att vi fick så många tips om hur vi skulle göra för att sköta om våra arbetsredskap. Tror faktiskt att det enda tipset var att se till att klippa tånaglarna för att undvika nageltrång. Jag har aldrig haft nageltrång! :)

Mina fötter mår idag bättre än någonsin. Här är mina tips för att få dem att må bra:
- Gå barfota så mycket som möjligt.
- Om nu skor är nödvändiga så hitta sådana som genererar minimalt tryck på fötterna.
- Klipp och fila fötterna efter ett långt pass i skogen (helst lerigt och blött) alternativt efter en längre tid i vatten.
- Aktivera "lek" med tårna. Kör in fingrarna emellan dem, spreta, knip ihop och blomma ut.


Fyra små tips där den jobbigaste är punkt ett. Det är ju inte socialt accepterat att sticka ut. Framförallt inte med sina fötter så där krävs lite mental förberedelse.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar