!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


onsdag 19 februari 2020

10 000 steg duger inte

Jag har i ett drygt halvår nu lånat min hustrus gps-klocka som är berikad med en stegräknare och eftersom jag attraheras av siffror har jag inte kunnat låta bli att kika och fundera.


Först och främst måste man vara på det klara med att den där stegräknaren inte är någon exakt vetenskap. T ex gör jag tydligen ett antal steg sittandes i bilen. Inte dåligt.

Jag kan dessutom ha olika stegräknare på handen och utfallet kan skilja sig relativt mycket. Men det är ändå intressant och fascinerande det där med hur många steg vi tar. Tanken är ju att det är ett mått på ens aktivitet. Ett system som inte är "klockrent" med tanke på att all aktivitet inte registreras som steg. Exempelvis gör jag i princip inga steg när jag cyklar.

Men det är ändå ett mått som går att relatera till och det är ju allmänt vedertaget att man ska snitta 10 000 steg på en dag.

Hur mycket är det?

Jag ligger på ett snitt på ungefär 15 000 steg om dagen. De dagar jag springer överstiger jag snittet med råge. Därför har det varit extra intressant hur det har sett ut de där andra dagarna när min träning inte registreras som steg och resultatet har förbluffat mig lite.

Jag kan ha en dag då jag sammantaget inte har gått en längre sträcka än 100 meter. Till och från bilen/cykeln, mellan lektioner, till personalrummet och tillbaka. Sådana här dagar kommer jag knappt upp i 10 000 steg och hade det inte varit för exempelvis cyklingen som har ägt rum samma dag så har jag känt mig oerhört inaktiv. Minimalt med rörelse och jag kommer ändå nästan upp i det rekommenderade.

Från DN. Att 6000 steg skulle vara genomsnittet i Sverige känns vansinnigt.
Att vi idag lever ett alldeles för stillasittande liv vet förhoppningsvis de flesta. Men att målet för oss skulle vara 10 000 steg om dagen känns direkt felaktigt. Ett mellanmjölksvärde för att vi ska känna oss duktiga. För vad skulle hända om medelsvensson fick reda på att hen inte är i närheten av vad som är bra?

Bildresultat för frog in boiling water

Jag är övertygad om att 10 000 steg inte duger. Jag är övertygad om att vi i många avseende är grodan i vattnet som sakta kokas upp till farlig temperatur som vi inte märker av.

Vad är normalt och vad är naturligt? Ja, inte är det dagens livsstil i alla fall och det krävs mängder med kunskaper och aktiva val för att inte bli kokt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar