!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


söndag 5 januari 2020

Prestationskoden av Johan Renström

Prestationskoden (häftad)

Jag har i flera år läst Hjärnfysikbloggen av Johan Renström. Därifrån har jag fått uppslag, idéer och mängder med tankar om löpning, träning och hälsa som jag sedan har velat fördjupa mig i och prova. När jag fick veta att han hade en bok på gång var jag därför inte sen med att vilja läsa den. Förväntningarna eller om förhoppningarna är ett bättre ord, var höga fast med en liten farhåga. Ibland är hans texter väl vetenskapliga och jag har haft svårt att förstå alla detaljer. 

Det finns hälsoböcker som är väldigt specifika och exempelvis bara handlar om andning eller sömn och det finns de som är lite mer allmänna. Prestationskoden är mer allmänt hållen och berör både hjärnans mentala delar och funktioner samt kroppens fysiska. Grunden som förespråkas i boken är periodisering. Oavsett om det är träning, arbete eller utbildning gäller:

Hårt x Lugnt x Vila x Djup

Kombinationen av dessa faktorer är en utgångspunkt för att man på bästa sätt ska kunna bli bättre på att bli bättre. 

Mycket av det som skrivs i boken är bekant. Antingen känner jag igen det från Hjärnfysikbloggen eller så har jag läst de böcker som Renström hänvisar till. Och jag kan inte komma ifrån att jag får en liten kick av att jag känner mig insatt och väl förtrogen med så mycket. Det jag läser i Prestationskoden blir nyttiga påminnelser och i vissa fall får det mig att vilja tänka till ytterligare utifrån mitt egna leverne.

Hur är det där med vilan egentligen? Borde jag göra annorlunda mot vad jag gör idag där utgångspunkten är någon form av träning varje dag?

Det som förmodligen fastnade hårdast i mig är Renströms ordval "berättelser". Att vi skapar berättelser i våra huvuden och att de har en stor påverkan för hur vi identifierar oss. Jag har alltid varit bra på positivt självprat så egentligen är detta inget nytt men jag tycker att han så många gånger i boken förklarar detta på ett riktigt bra sätt. Alltid roligt när någon annan sätter ord på det man själv tänker och apropå att uttrycka sig på ett bra sätt. Renströms ord om vad löpning är och vad det kan bli. Det där när du når så långt i din löpning att det mer handlar om den mental resa. Utsökt!

En mycket bra och läsvärd bok. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar