!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


fredag 17 januari 2020

Antikens sju underverk av Allan Klynne

Antikens sju underverk (inbunden)

Allan Klynne ger i den här boken en grundlig genomgång om vilka de sju underverken var. Han går igenom skriftliga och arkeologiska källor för att ge en så tydlig bild som möjligt, vilket inte är det lättaste eftersom det så ofta saknas relevant information. Många av källorna är motstridiga och ibland kanske rena påhitt. 

Hur såg underverken ut och när fanns de? Har de överhuvudtaget funnits? 

Oerhört intressant läsning och jag blev lite förvånad över att det är så mycket om underverken vi faktiskt inte känner till. Samtidigt tycker jag att det då och då blir lite träligt att läsa om olika siffror från olika källor. 

Jag rekommenderar att man inte sträckläser den här boken. Känner i efterhand att det var det som gjorde att jag tröttnade lite på den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar