!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


tisdag 19 februari 2019

Starka kvinnor av Kay Woodward


En bok som kort berättar om 25 stycken kvinnor som har gjort skillnad i världen. Förutom "faktan" har boken ett inslag som ska ge råd och tips till "ungdomar" där författaren skriver vad dessa kvinnor nog skulle göra eller säga om situationer i dagens samhälle. På slutet kan man dessutom göra ett litet test där man sedan får se vem av dessa kvinnor man är mest lik.

Detta är en ungdomsbok men eftersom ämnet intresserade mig var jag mer än villig att läsa. Jag tycker om tanken att kort och tydligt bli presenterad för spännande människor. I de flesta fall blir det lite påminnelse och repetition och i några fall ett nytt namn som jag inte haft koll på tidigare.

Jag går alltså in i läsningen med förväntan och en positiv syn men ganska snart börjar en märklig känsla infinna sig som jag till en början inte reder ut. Men efter ytterligare några sidor förstår jag trots det intressanta ämnet varför jag verkligen inte tycker om boken.

Jag vet inte om propaganda är rätt ord men herregud så tendensiöst. Nog för att det är rätt och riktigt att framhålla dessa kvinnor men det är så enormt vinklat i den mening att mängder med fakta som borde finnas med inte gör det.

Ett exempel är när författaren berättar om Rosa Parks och busstrejken. Genom att läsa den här boken kan man tro att hon ensam såg till att förändra lagstiftningen i USA vilket helt enkelt inte är sant. Att medborgarrättsrörelsen och Martin Luther King inte nämns blir direkt skrattretande.

Vi ska framhålla bra människor oavsett kön men att ständigt utelämna saker bara för att sätta upp dessa kvinnor på en ännu högre piedestal blir i mina ögon en form av historieförfalskning.

Jag blev vid flera fall direkt irriterad när jag läste boken eftersom jag i grunden tycker om tanken med den men där författaren har en helt annan agenda än att ge en historiskt korrekt bild till ungdomar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar