!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


måndag 18 februari 2019

Det stora könsexperimentet av David Eberhard


En del böcker jag får syn på vill jag läsa med en gång. Det här var en sådan bok. Att vara feminist är idag det mest politiskt korrekta du kan säga. Men vad betyder det egentligen att vara feminist?

Om det är detsamma som att vara positiv till jämställdhet och jämlikhet så är det inte så mycket att säga om men det finns en hel del idag som jag känner mig tveksam till i den här frågan. Jag tycker att vissa saker helt enkelt blir orimliga och då kändes det verkligen intressant att få läsa om Eberhards tankar i frågan.

Boken har en kärna som går ut på att vi i grund och botten är olika biologiskt. Det går inte att komma ifrån att vi har olika egenskaper utifrån kön och att de visar sig både fysiskt och i sättet vi är på. Sen finns stora variationer inom könen som gör att vissa är mer "manliga" eller "kvinnliga" än snittet. Och därför kan alltså en man vara mer "kvinnlig" än en kvinna och vice versa.

Eberhard hänvisar till forskning och är dessutom väldigt kritisk till att många radikala feminister inte gör det utan argumenterar utefter tyckande. Detta tyckande påverkar och verkar bli en norm och sanning för fler och fler. Till och med på universiteten utan skälig grund. När det dessutom speglar sig i samhället allt mer i form av exempelvis genusdagis med mera blir det inte bra. Dessutom tycker han att män i allmänhet monsterförklaras för vad några få gör och tycker att kvinnor får en form av offermentalitet som inte speglar hur det egentligen ser ut i samhället.

Jag tycker att boken både är mycket bra och intressant. Den ger perspektiv och den ger mig också lite "råg i ryggen". Jag är självfallet för jämställdhet och jämlikhet och de sociala normerna spelar roll men det gör vår biologi också och när folk inte vill kalla sig för mamma eller pappa utan håller sig till mapa istället blir det absurt. Vi kanske skulle lägga fokus på vettigare saker istället.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar