!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


torsdag 28 februari 2019

Handbok för nätföräldrar


Plötsligt låg den där i brevlådan. Skickad av BRIS och prins Carl Philips & prinsessan Sofias stiftelse.

Skickad till alla föräldrar i landet?

Vårt nätbeteende eller snarare vårt missbruk av nätet (vuxna som barn) engagerar mig mycket. Synnerligen intressant att få se vad den här boken skulle innehålla.

Boken är lättläst med många citat från barn och ungdomar vilket kompletteras med fakta och råd till oss föräldrar. Den förespråkar förståelse och inbjuder till samtal. Samtal om nätet och nätbeteendet mellan föräldrar och barn.

Jag kan inte på något sätt påstå att boken inte är vare sig bra eller viktig men jösses så fel i tiden den är. Skulle boken ha haft en viktigare funktion för 10 år sedan? Kanske. Tonen är nämligen som om vi föräldrar inte har ett förhållande till nätet alls eller i varje fall mycket lite. Som om vi inte visste vad barnen gör på nätet och hur det påverkar dem. Gemene vuxen är ju precis lika insyltad och behöver knappast någon beteendeförklaring.

När jag började läsa boken var jag förväntansfull men blev fort väldigt besviken. Jag anser att vi idag behöver tips och råd om hur ett rimligt nätanvändande ska se ut. Hur ska vi göra för att både använda oss av nätets alla fördelar utan att det för den delen blir ett missbruk som påverkar vår hälsa negativt?

Det är det som är den stora och svåra frågan och det är det som borde komma i var förälders brevlåda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar