!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


måndag 29 maj 2017

Arthur: gathunden som lämnade djungeln och hittade hem av Mikael Lindnord


Multisportlaget Team Peak Performance med lagkaptenen Mikael Lindnord i spetsen är på en tävling i Ecuador. Mitt under tävlingen söker en gatuhund upp dem och Mikael ger hunden ett gäng med köttbullar. Förutom att hunden är sliten och skadad omger han sig med en aura av lugn. En kemi uppstår mellan hunden och Mikael och laget tar hand om hunden under resten av tävlingen. Ju mer de lär känna varandra desto starkare blir bandet dem emellan och sakta växer tanken fram att ta med hunden hem till Sverige. Något som inte görs av sig självt men eftersom historien blir så massmedialt uppmärksammad öppnar sig alla dörrar tillslut.

För ett antal månader sedan lyssnade jag på en podd där Mikael Lindnord medverkade. Historien intresserade mig av flera skäl och boken lades genast upp på min "att läsa lista". Först och främst ville jag veta mer om multisport. Det verkar så spännande och krävande och efter att ha läst om det här känner jag en skräckblandad förtjusning i äventyret som multisport ändå är. Så krävande och inspirerande men samtidigt farligt på ett läskigt sätt. Jag undrar om det kan vara något för mig i framtiden. Kanske inte att tävla i men som ett litet äventyr....

Den andra delen av boken som handlar om relationen mellan hunden, Arthur, och Mikael är mest framträdande i boken och den lockar onekligen fram en hel del känslor. Det är något speciellt med relationen mellan människa och hund. Nästan lite mytiskt och romantiskt i vänskapen och den ömsesidiga kärleken. Jag har länge lekt med tanken att i framtiden skaffa en hund. Jag ser en framtid en bit in i pensionen när resor och annat är avklarat och jag nöjer mig med att vara här och nu. Skogspromenader eller varför inte löpning med en vän som viftar på svansen och i fulla drag njuter av att få vara ute i naturen precis som jag själv.

Många goa känslor av att läsa den här boken. Jag får mängder med inspiration och motivation! Känner med en gång att jag blir sugen på att grisa ner mig och anta mängder med nya utmaningar.

Och skaffa hund!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar