!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


torsdag 25 maj 2017

Min europeiska familj av Karin Bojs


Titeln sammanfattar boken väldigt väl. Karin Bojs gör i Min europeiska familj en släktforskning som samtidigt blir en historisk översikt över oss européer. Hur ser människans historia ut? Från Afrika ut i världen. Men när och vid vilken tidpunkt? När kom vi till Sverige? Genom att läsa in sig och intervjua olika forskare som använder sig av nya DNA teknologier har Bojs skaffat sig en översikt och redogör för den på ett föredömligt sätt. Förutom vad forskningen har kommit fram till delar hon även med sig av sina egna tankar om hur hon tror att saker och ting kan ha gått till och vad som känns rimligt. Förutom människors vandringar ger boken även en insikt i hur betydelsefulla saker omkring oss har varit. Allt i från redskap till djur.

Jag tycker att boken är väldigt bra och intressant. Kvittot för kvalité i min värld är när jag kommer igenom en faktabok på drygt 400 sidor utan att tröttna. Då är det onekligen väldigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar