Syftet med den här bloggen är att kommentera de böcker jag läser och lyssnar på samt att reflektera över min träning. Ibland kan det även slinka med en och annan allmän fundering.
!
I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.
måndag 15 maj 2017
Jobba smart av Helena Kvarnsell
Jobba smart är indelad i sex fokusområden som Helena Kvarnsell anser har varit grunden i att hon på ett bra sätt kunnat balansera jobb- och privatliv.
De sex områdena är Styrdokument, Förtroendefulla relationer, Eleverna ska göra jobbet, IT, Planering, tydlighet och transparens och Utveckling.
Jag kommer nedan kort gå igenom varje område för att sedan tycka till.
Styrdokument
Ha koll på styrdokumenten och vet vad som förväntas av dig. Vad är din arbetsbeskrivning? Bli även trygg med kunskapskraven och anpassa uppgifterna efter dem. Hon menar att denna grund automatiskt leder till en effektivisering i lärandet och därmed en reducering av stress. Får du in kunskapskraven i det du gör hamnar du inte i slutet av en termin i ett knivigt läge där du riskerar att inse att du inte fått med allt du borde. Ha även gärna insikt i kunskapskraven i de ämnen du inte undervisar i för att gynna ämnesöverskridande arbete.
Förtroendefulla relationer
Budskapet i det här kapitlet kan sammanfattas med att det finns en poäng med att vara mänsklig. Skapa kontakt genom att respektera, bry dig och visa omtanke. Om eleverna tycker om dig kommer de acceptera dina eventuella brister och detta smittar positivt nog av sig på föräldrarna och kraven (klagomålen) utifrån kommer att minimeras.
Eleverna ska göra jobbet
Aktivera eleverna i allt. Planering, utvärdering, rättning, skapandet av läxförhör och prov. Lär dem ta ansvar och få dem att känna sig delaktiga. Detta kommer att leda till motiverade elever samt lätta arbetsbördan.
IT
Lär dig de verktyg som finns och använd dem i arbetet med eleverna, kollegor och för egen del. Fördelarna med IT går inte att förringa och rätt använt ger det en högre kvalité och tidsbesparing.
Planering, tydlighet och transparens
Kontrollera din tid genom att ha en översikt i stort och smått. Hur ser de närmaste veckorna ut? Månaderna? Läsåret? När är de nationella proven? Finns det på förhand veckor som jag vet är väldigt tunga? Kan jag med hjälp av att styra innehållet i vad som görs under lektionerna underlätta för mig själv? Steg ett är att ha den här överblicken. Steg två är att genom transparens skapa en förståelse gentemot elever och föräldrar. Om förståelsen över arbetsbelastningen finns underlättar det och kravbilden utifrån blir rimlig vilket gynnar den egna stressen.
Utveckling
Våga utvecklas. Häng med i forskning och nyheter. I bokform, tillsammans med andra och via konferenser och nätet.
I stort har Helena Kvarnsell många poänger och tips som det naturligtvis inte går att göra annat än att hålla med om. Framförallt tycker jag att relationerna med eleverna är enormt viktiga. Jag menar att det inte spelar någon roll hur bra jag är som lärare om eleverna inte tycker om mig. Det är grunden. Vi är alla känslomässigt styrda och detta gäller framförallt våra elever.
Boken är tänkvärd på många sätt men jag tycker inte att den levererar det jag hade förväntat mig. På baksidan av boken står det att Kvarnsell har lyckats hitta ett arbetssätt som ger en bra balans i livet. Därmed förväntade jag mig tips och idéer om hur man kan agera för att få till just det. Det tycker jag inte att boken gör. Den ger ett flertal tankar om hur man kan arbeta som lärare för att göra ett bättre jobb men jag vill påstå att de samtidigt riskerar att leda till just ångest och stress.
Boken är en flirt med Skolverket, rektorer och skolledare. Den levererar det de vill höra. Den är helt enkelt väldigt politiskt korrekt. Jag tycker att det är lämpligt att läsa den med en nypa salt. Många bra tips men knappast tips som leder mig till en väl balanserad tillvaro.
Boken intresserade mig mycket eftersom jag trodde att den skulle beröra det som jag så gärna vill jobba med i egenskap av Lärarhälsocoach. Jag har funderat mycket på hur man bör agera på jobbet vad gäller arbetstid, arbetssätt och prioriteringar. Även hur det ser ut hemma. När jobbar jag hemma och med vad?
Ett ledord för mig är att våga vara tillräckligt bra. Jag ska göra ett bra jobb som jag är nöjd med utifrån de förutsättningar jag får. Varken mer eller mindre. Jag är rädd att det finns en risk för att det kan bli precis tvärtom ifall man sväljer den här boken med hull och hår.
För min del finns det nämligen ingen möjlighet att nå Helena Kvarnsells nivå. Jag tycker att det är en orimlig ambition som jag dessutom inte har tid med.
Etiketter:
Bok
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar