!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


fredag 7 augusti 2015

A dangerous fortune av Ken Follett



England. Andra hälften av 1800-talet.

Det börjar med ett mord på en internatskola. Därefter om bankväsendet och om en familj med ständiga intriger. Makt, girighet, hat och kärlek.

Boken är av yppersta klass. En fullständig njutning rakt igenom och utan tvekan en av Folletts absolut bästa.

Som vanligt är jag svag för historiska romaner. Det är alltid kul med andra miljöer, andra sociala normer och regler. Jag har nog dessutom en speciell hatkärlek till överklassen. Det där näsanivädretaktiga både retar och fascinerar. Att status och ekonomi ska avgöra vem man kan vara "vän" med och inte. Hur andras uppfattning om en själv så gravt kan styra ens beteende. Så är det tyvärr i viss mån fortfarande men ändå så mycket tydligare förr.

Boken innehåller allt man kan hoppas på och till min glädje och förvåning är den inte tråkig en enda gång. Ofta kan det vara så att en bok med flera olika karaktärer kan ha sina små dippar beroende på vem av huvudpersonerna det handlar om. Men inte här. En enorm styrka i en bok på nästan 600 sidor.
Vill egentligen inte slösa på mer ord i onödan. Känner att jag ändå inte riktigt kommer att kunna göra boken rättvisa.

Måste helt enkelt läsas!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar