!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


söndag 16 augusti 2015

Min historia av Stephen Hawking

Pinsamt nog hade jag för ett par år sedan ingen aning om vem denne Stephen Hawking är. De härliga barn/ungdomsböckerna om George öppnade ögonen på mig och sedan dess var det omöjligt att inte vilja veta mer.

Boken har två delar. Den ena, den jag också begriper, handlar om han liv. I den andra, den med hieroglyfer, berättar han lite om de teorier han har jobbat med. Kvantfysik, universum, tidsresor mm. Spännande och jag förstår verkligen ingenting.

Det är aldrig roligt att känna sig dum men ibland får man acceptera sina begränsningar. Jag hade gärna vela förstå mer och kanske, kanske, genom en långsammare läsning eller rent av genom att läsa boken en gång till. Men nej, ingen större idé. Det skulle helt enkelt inte göra någon större skillnad.

Nu vet jag i alla fall lite mer om den här spännande människan.

Alltid något!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar