!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


söndag 19 juli 2015

Harry Potter and the Philosopher´s stone av J.K. Rowling


Jag känner egentligen inte att jag behöver gå igenom handlingen men gör det ändå lite kort för sakens skull.

Harry föräldralös - hamnar hos elaka släktingar - är annorlunda/trollkarl - kommer till likartade - några onda, några onda - vänskap - äventyr och fantasi.

Boken innehåller alltså det mesta för att fånga och som den fångar. Min äldste är som jag tidigare nämnt fullständigt uppslukad av böckerna och jag förstår honom verkligen. Rowling har snott en hel del från andra klassiska verk och barnanpassat dem.

Jag har inget intresse av att läsa fler i serien. Den här hamnade i mina händer av tre anledningar. Att den fanns hemma, att pojken är så förtjust i den och för att vi hade den på engelska.

Läsningen, språket fungerade bra och nu känns det viktigt att behålla kontinuitet och få in en engelsk bok lite då och då. Nyttigt och roligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar