!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


fredag 2 januari 2015

Frälsaren av Jo Nesbö



En man i Frälsningsarmén blir mördad. Det visar sig snart att Harry Hole är på jakt efter en yrkesmördare från Kroatien.

Boken är bra av ett gäng olika anledningar. Förutom den uppenbara mordgåtan är inblicken i Frälsningsarmén intressant, likaså mördarens bakgrund. Han är en rest eller till och med en produkt av kriget i forna Jugoslavien. Ett krig jag vet alldeles för lite om. Jag var för liten för att kunna begripa och ta till mig av det som skedde. I tioårsåldern fanns andra intressen...

Nu däremot skulle jag väldigt gärna vilja läsa någon roman som mer ingående behandlar det kriget. Problemet är att jag inte har någon aning huruvida det finns eller inte. Det får bli ett framtida projekt.

En annan bra sak i boken är att förståelsen och empatin för mördaren ökar ju längre in i boken man kommer. Det påminner lite om några av Arne Dahls böcker om A-gruppen. Det blir komplext och ger uttryck för att livet i största allmänhet består av kontraster. Det är sällan svart eller vitt även om vi hade önskat att det var så eftersom det alltid är lättare att ta ställning då.

Är Hole snällare i den här boken?

Slutligen fascineras jag av tidens makt och inflytande. Jag har nu läst ett antal böcker av Nesbö. De flesta om Harry Hole och jag tycker att de är bra, ibland riktigt bra. För ett antal år sedan minns jag att jag läste två Hole-böcker och inte var speciellt imponerad. I princip blev Nesbö ett avslutat kapitel men så fick han en chans till...

Jag tror inte att de där två böckerna var så himla mycket sämre än de jag har läst de senaste åren. Så varför tycker jag då så annorlunda nu? Kommer inte på någon annan orsak än att tiden gör sitt. Var tid/period har sin smak och de böcker och för all del filmer jag förr gillade eller ogillade kan jag idag ha en helt annan åsikt om.

Härligt ändå. Vyerna vidgas. Tänk vad tråkigt det hade varit annars.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar