!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


fredag 30 januari 2015

Bloggen blev den nya bokhyllan


Jag minns så väl hur det var. Känns overkligt när jag tänker tillbaka på hur många år sedan det faktiskt är. Jag var student. Pluggade, jobbade och slet. Hade det inte studentknapert men det var tack vare en hel del uppoffringar. Min dåvarande studiekamrat (min nuvarande mycket, mycket gode vän) pausade i pluggandet med...en bok. Det var för mig obegripligt. Hur orkade han? Men på något sätt sporrade han mig att prova på och sedan dess slutade jag vara en periodare och blev istället en läsare.

Oj, vad vi stånkade och stönade efter varje bokrea i februari. Vi köpte på oss och det blev början på det bokhyllan är fylld av idag.

En bokhylla med böcker är fin, är en identitet, kanske även lite prestige. För visst är det kul att se alla böcker man har läst. Och visst är det intressant att kika igenom en annan människas bokhylla.

Till en början skulle det vara hårda pärmar. Efter några år smög sig fler och fler pocket in i hemmet. De hamnade i "fulbokhyllan" på övervåningen. Ja, jösses vilka märkliga idéer jag har haft.

Den senaste trenden har, av flera anledningar, blivit biblioteket. Bokhyllan var så full att jag var tvungen att rensa lite. En dag är dessutom tanken att vi ska flytta och då känns det onödigt att köpa på sig mer vikt ;). Några kronor sparas och framförallt den viktigaste anledningen, den här bloggen.

Biblioteksböckerna syns aldrig i bokhyllan men de syns här. Jag har alltså övergått från en skyltning hemma till en på nätet och det känns rätt bra.

För skyltas och synas ska det. Det är ju viktigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar