!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


lördag 10 maj 2014

Stridens hetta av James Holland


I den fjärde boken om Jack Tanner har handlingen förflyttats till Egypten och kampen mellan Rommel och Montgomery. Tanner är skadad och tar igen sig i Kairo. Under tiden får han i uppgift att luska reda på en tysk spionring som ställer till det för britterna. När han väl tillfrisknar jobbar han lite parallellt med sina uppdrag som löjtnant i armen och som spionjägare i Kairo.

Till en början gläds jag åt att Holland har valt att ha en annan inriktning än i de tidigare tre böckerna. Tyvärr blir det inte så bra. Jag har läst en hel del spionromaner i mina dagar och ett flertal av dem har handlat om just andra världskriget. Och i den jämförelsen väger den här boken ganska lätt. Spänningen och dragningskraften infinner sig aldrig och de gånger det faktiskt blir lite fart i boken är när Tanner hamnar i aktion men det sker för sällan. Kort sagt blir det lite för lite av det som gör de andra Jack Tanner böckerna så bra. Utöver detta är boken fullproppad med förkortningar på olika militära enheter och annat liknande som i mina ögon är totalt ointressant. Det påminner lite om Anthony Beevers faktaböcker om andra världskriget och de har jag aldrig orkat med.

Mot slutet var jag ganska ointresserad av vad som skulle hända och läste mest för att bli klar med boken. Synd på en bra bokserie men jag har ändå goda förhoppningar inför nästa del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar