!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


lördag 24 maj 2014

Evig natt av Guillermo del Tor och Chuck Hogan


Det här är tredje och sista vampyrboken i triologin där vampyrer har tagit över herraväldet på jorden. I den här boken lever människor som slavar under vampyrerna. De jobbar för att föda människosläktet som i sin tur ska föda vampyrerna genom att de i vissa lägger sakta men säker töms på blod.

En liten motståndsrörelse kämpar på med litet hopp om att fälla den övermäktiga styrkan. Planen är att med hjälp av en bok hitta den så kallade mästarens (Överstevampyrens) födelseplats och smälla en atombomb där. Ett av alla problem är dock att en av motståndsmännens son håll som gisslan av mästaren.

Jag var väldigt förtjust i de första två böckerna men här i den tredje blir storyn lite fånig. Det tillsammans med fler stridigheter gör att boken är klart sämre än föregångarna. Jag har nämnt det tidigare i samband med andra böcker. Det här med action, slagsmål och andra fysiska uppgörelser intresserar mig inte nämnvärt. Det är i vissa fall något nödvändigt men definitivt inget som håller uppe en bok. Och blir det då för mycket av den här varan, som i den här boken, faller kvalitén.

Jag sträckläste den visserligen, så visst var det godkänd underhållning, men jag hade hoppats på mer. Det fanns ett litet avsnitt i boken, där vi läsare återigen fick en historisk tillbakablick och förklaring, som i de föregående två och genast blev det bättre. Men eftersom serien skulle avslutas blev fokus, helt naturligt, istället på "le grand final".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar