!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


tisdag 4 februari 2014

Harrys sång av Jeffrey Archer



Jeffrey Archer, en av mina favoritförfattare, har här kommit med en ny bok och då måste den givetvis läsas.

Harry Clifton växer upp i Bristol. Hans far dog när han var liten och hans mor sliter för att kunna försörja familjen. Harry visar sig vara en begåvning och får via ett stipendium en chans att skapa sig en annan framtid än den som var utstakad.

Hans liv förändras och samtidigt visar det sig att hans fars död är något av en hemlighet som enbart ett fåtal har kännedom om. Sakta framkommer även att Harrys liv är uppbyggt på en lögn och att det finns en person som aktivt arbetar för att sätta käppar i hjulet för honom.

Det här är en fantastiskt bra bok. Jag njuter i fulla drag samtidigt som jag förvånas över att boken inte är längre. Jag får nämligen en känsla av att denna familjesaga skulle kunna rymma rätt många volymer. Det som är så bra är givetvis kampen mellan de goda och den onde. Jag myser över vänligheten hos så många av karaktärerna i boken. En hjälpsamhet och omtanke som värmer och får mig att må riktigt gott när jag läser. Samtidigt lurar problemen runt hörnet och jag hamnar i den där härliga känslan där jag så innerligt hoppas att allt ska gå bra. Givetvis gör det inte alltid det och det är precis så det ska vara.

En hel del av bokens frågor eller om jag ska kalla det hemligheter avslöja efter hand. Archer väljer att delvis berätta samma händelser fast från olika karaktärers perspektiv. Det låter som om det finns en risk för att det ska bli upprepande och tråkigt men så blir det inte alls. Tvärtom är det så att han håller igen, skapar frågetecken, på så mycket i början att det blir oerhört intressant att få reda på mer när nästa karaktärs perspektiv tar vid och förklaringarna sakta kommer.

Till min stora glädje inser jag ju närmare slutet av boken jag kommer att det inte finns en chans att berättelsen kommer att ta slut i och med sista sidan. Det kommer mer. Det måste komma mer. Och jag ser verkligen fram emot det. Riktigt längtar!!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar