!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


onsdag 19 februari 2014

Schakalen av Fredrick Forsyth



Plötsligt stod den där, bland de utgallrade böckerna. Boken jag så länge tänkt läsa, Schakalen. Det vara bara att hugga den innan någon av mina hungriga kollegor skulle hinna före.

En yrkesmördare anlitas. Frankrikes president de Gaulle ska mördas. Det är grundstoryn och man kan säga att boken är uppdelad i tre delar. Orsaken till varför de Gaulle ska mördas tillsammans med mördarens förberedelser och själva genomförandet.

Första delen är intressant, hur Schakalen rekognoscerar, skaffar sig identiteter och det vapen han ska använda. Negativt är genomgången av en massa olika polisorganisationer osv som jag helt enkelt inte orkar engagera mig i. Men som helhet ändå bra. Det är tydligt att Forsyth bygger upp handlingen som han brukar göra för att sedan smälla till.

Och smäller till gör det i den andra halvan av boken när kommissarie Lebel startar jakten. Det blir en underbar katt och råttalek som är en ren njutning att läsa. Det jag tycker extra mycket om är att jakten är spänningen. När slutet väl närmar sig blir det ingen evighetsutdragen sista strid som är så vanligt i böcker och filmer nu för tiden (herre gud jag låter som en gammal gubbe). Det är inte slutet som är höjdpunkten utan hela handlingen, transporten dit. En annan sak som är charmig i boken är sådana enkla saker som att ett telefonsamtal utomlands måste beställas och att det tar en halvtimma innan det går att genomföra. Det är verkligen en bok från en annan tid men som ändå har nerven och spänningen utan behovet av en massa "onödig" action.

 Mycket hög kvalité!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar