!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


torsdag 22 december 2011

Martinakoden av Martina Haag

Fredag kväll, klockan är åtta och jag och min fru sitter bänkade framför På Spåret. Erik och Martina Haag är ett av de tävlande lagen och ett litet leende sprids över mina läppar. Det är något genuint charmigt och mysigt över detta förvirrande par. Jag har egentligen inte haft koll på någon av dem innan jag blev bekant med dem via På Spåret på tv. Hursomhelst började jag för en vecka sedan lyssna på Martinakoden där Martina själv är uppläsare.

Boken är en liten krönika över familjen Haags liv. Martinas tankar är i centrum och de olika små kapitlen berör de situationer som uppstår i en småbarnsfamilj. Ett krav för att läsa boken är nästan att man själv är i samma fas i livet. Många gånger känner jag igen min egen lilla familj och skrattar gått av igenkännande.

Boken är charmig och gullig rakt igenom men jag tror att den kan vara direkt störande och irriterande om man själv inte har barn. Efter att ha läst den har jag känslan att boken var helt ok, men att jag har fått en tillräckligt hög dos av Martina för den här gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar