!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


söndag 17 oktober 2021

Ren vilja av Jan Söderqvist

En biografi om Björn Borg. Han är själv inte med eller delaktig i skrivandet och till en början tänkte jag att det var synd men snart nog ändrar jag uppfattning. Borg är som vi alla en komplex person med både bättre och sämre sidor och det framkommer med all önskvärd tydlighet i den här boken, vilket det förmodligen inte hade gjort om han själv hade varit delaktig i skrivandet. 

Eftersom den är skriven av en utomstående berör boken inte hans barndom speciellt mycket. Fokuset blir istället naturligt nog på hans aktiva karriär och tiden därefter. Boken är väldigt detaljerad. Kanske väl detaljerad i alla matcher och alla olika tennisslag. Tänker att det inte hade skadat om det varit mer översiktligt. Men i största allmänhet är det väldigt intressant att läsa om hans aktiva tid som tennisspelare och det hjärnpsyke han hade. Det är alltid fascinerande att få en bild av stora idrottsprofiler och för min del blir det lite speciellt eftersom han var före "min" tid. När jag växte upp älskade jag att både titta på tennis och spela själv men jag hade dålig koll på Björn Borg eftersom det framförallt var Edberg och Wilander som gällde för mig. Borg var mer som en myt och med den här boken har jag fått veta mer vilket jag uppskattat. 

Tiden efter den aktiva karriären intresserade mig inte så mycket men den känns både sorglig och tragisk. Samtidigt ger den en insikt i att vi alla har olika egenskaper och att vi behöver skilja på sak och person. Messi, Maradona och allt vad de nu heter. Fantastiska idrottsutövare men hur de är/var som personer och hur de agerar med sina pengar är något annat. Och detta gäller ju konstnärer och artister i största allmänhet. Vi kan uppskatta och beundra dem i deras värv men det är också ok att det stannar där. Påfallande ofta tycker vi kanske inte om allt det där andra de gör vid sidan av. Och det behöver vi inte. Det är ok att tycka om en sida av en person men inte en annan sida. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar