!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


lördag 9 oktober 2021

Kodnamn Alice av Kate Quinn


1915 blir brittisk spion i Frankrike. Hon hamnar på en restaurang dit många tyskar kommer som drivs av en profitör. Som servitris håller hon öronen öppna samtidigt som hon måste passa sig för den restaurangägarens vaksamma blick.

1947 träffar Charlie på Eve i London när hon ska ha hennes hjälp för att hitta en kusin som försvunnit under andra världskriget. 

De parallella handlingarna vävs samman och tar dem till Frankrike för att göra upp med det förflutna. 

Handlingen bygger på verkliga händelser som utgår ifrån kvinnliga spioner under första världskriget och är intressant. Alltid kittlande när fiktion och verklighet byggs ihop. Karaktären Eve är underbar och boken hänger i mitt tycke helt och hållet på hennes "medverkan". En viss spänning gör också att boken till viss del blir en bladvändare men jag tycker att den tappar de gånger handlingen fokuseras på enbart Charlie. Sen finns det en annan detalj som stör mig lite och som även fanns i den förra boken jag läste av Quinn, Jägarinnan, och det är att kvinnorna i boken är väl moderna i hur de agerar. Jag har naturligtvis inget emot starka kvinnoporträtt men när det inte riktigt stämmer med hur kulturkoden såg ut där och då blir det lite fånigt. 

Som helhet en riktigt bra bok och jag ser fram emot att så småningom läsa nästa Quinnbok.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar