!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


fredag 22 oktober 2021

Litapåmig av Anders Roslund

Ewerts liv börjar ordna upp sig. Han har människor att bry sig om och som också bryr sig om honom. Men så kommer det förflutna ikapp när han får ett tips om människohandel som kan ha att göra med ett tidigare fall. 

Jag läser inte så många kriminalromaner längre men när jag väl gör det brukar det kännas väldigt uppfriskande med berättardrivet och spänningen. Här har jag lite delade känslor eftersom ämnet som sådant är allt annat än trevligt. Människohandel, prostitution och organhandel är direkt obehagligt att läsa om samtidigt som allt som har med den komplexe Ewert att göra är både underhållande och roligt. Kul också att Piet Hoffman så småningom kommer in i handlingen som en annan James Bond. Roslund skriver på ett hackigt sätt där meningarna är allt annat än logiska. Kräver lite extra fokus ibland för att förstå vem det syftas på osv. Inte på något sätt fel. Istället kul med en egen stil.

En bra och spännande bok på alla vis med ett viktigt ämne som nästan känns svårt att tro att den över huvud taget existerar. Men så lever jag också min min lilla trygga bubbla. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar