!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


torsdag 28 oktober 2021

Islamismen i Sverige av Johan Westerholm

Jag lyssnade på Aron Flam och Johan Westerholm i Dekonstruktiv kritik där de diskuterade Johans bok och eftersom jag tyckte att det samtalet var oerhört intressant var jag givetvis tvungen att läsa boken. 

Och liksom samtalet är boken väldigt intressant där Johan gör en genomgång av Muslimska brödraskapet och alla de organisationer de har anknytning till. Vad de har för agenda och mål samt hur de inifrån försöker påverka samhället och politiken. Hur de organiserar sig och definierar sig för att kunna få så mycket statliga medel som möjligt samt hur okritiskt Sveriges regering och riksdag hanterar dem. Deras mål är tvivelsutan att påverka Sverige/världen i en riktning som ska resultera i att vi anammar fler och fler tankar och regler utifrån islam och då är det inte fråga om några moderna tankar och regler....

Boken är som sagt väldigt intressant även om det blir lite träigt med uppräkning av varje organisation. Nödvändigt men inte så läsvänligt. Intressant också hur så få kan få ett så stort inflytande. De flesta muslimer stöttar givetvis inte Muslimska brödraskapet ändå lyckas de få stort gehör i samhället och politiken. 

Islamismen i sig är på riktigt heltokig och eldar bland annat på antisemitismen som ju verkar öka allt mer i Sverige. Det här känns som en oerhört viktig bok och orkar man inte läsa den rekommenderar jag att lyssna på podden ovan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar