!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


fredag 18 oktober 2019

Medveten andning av Anders Olsson


Oj! Så oerhört mycket intressant och nytt.

Anders Olsson ger i sin bok en vägledning om hur vi ska andas och varför. Han förklarar på ett tydligt sätt konsekvenserna i kropp och huvud när vi andas på olika sätt. Utöver detta ger han tips på olika andningsövningar man kan göra för att förbättra sin livskvalité på en rad olika områden såsom:

- Sömn.
- Motion och prestation.
- Stress och mental hälsa.
- Matsmältning.
- Inflammationer och sjukdomar.


Att andningen är viktig är ingen överraskning men att den har så stor betydelse på så många områden är verkligen en ögonöppnare för mig och får mig oerhört motiverad till att vilja utvecklas. En bra andning ska enligt Olsson följa följande fem principer:

1. Andningen ska ske ut och in genom näsan - Så ofta som möjligt.
2. Vi ska andas med diafragman - bukandning.
3. Andningen ska vara avslappnad.
4. Andningen ska vara rytmisk.
5. Andningen ska vara tyst.

Jag har sedan en tid tillbaka haft fokus på min andning framförallt via meditation. Men det är som med träning och vardagsmotion. Det räcker inte med en förhållandevis kort punktinsats någon timma på dygnet. Det är klart att det är bra med meditation och en bra och skön andning just där och då men om jag kan ta med mig detta i dygnets övriga timmar så borde effekten blir väldigt mycket bättre.

Det roliga med den här boken är att den sammanfaller så perfekt i tid med utbildningen på Walkfeeling förra helgen. Andningen påverkar oss enormt och jag är nyfiken på hur jag kommer att uppleva framtiden nu när jag framöver verkligen ska fokusera på att andas genom näsan precis hela tiden.

Det blir en omställning men hittills har det fungerat väldigt bra i vardagen men lite svårare i löpningen. Framförallt när pulsen gått upp. Tredje steget blir att tejpa munnen över natten. Känns lite läskigt men såklart att jag ska prova. Upplever visserligen att jag sover väldigt bra och med stängd mun men man vet aldrig.....

Tänk om världen anammar detta? Vad gött det vore att få hjälpa till och sätta tejp på en och annan mun. Naturligtvis enbart av omtanke och för andningens skull......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar