!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


tisdag 22 oktober 2019

Makten av Naomi Alderman


Kvinnor i världen utvecklar en förmåga som ger dem en makt de tidigare aldrig haft. De kan via en så kallad "härva" som sitter i axeln skicka iväg elektricitet som både kan skada och döda.
Denna makt leder till en ny världsordning, ett matriarkat.

Jag tycker att bokens idé är både rolig och upplyftande. Det blir lite ombytta roller och en hel del frågor dyker upp i bakhuvudet såsom:

Går det att ha makt utan att använda den?
Kan egenskaper vara manliga respektive kvinnliga?
Hur stor är den strukturella påverkan på oss egentligen?

Tyvärr tycker jag inte att den goda inledningen i boken håller måttet rakt igenom. Det blir stiltje under stora delar och inte så mycket nytt att intressera sig i.

Jag tycker om den historiska ådran i boken med hänvisningar "bakåt" i tiden. Det blir lite fantasieggande samtidigt tycker jag att avslutningen får ett väl stort mått av "feminism". Jag vet egentligen inte vad jag ska kalla det men det är tydligt att författaren vill förklarar att dagens ojämlikhet i samhället mellan kvinnor och män enbart beror på strukturella och kulturella orsaker och det tycker jag är lite onyanserat.

Till viss del underhållande och läsvärt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar