!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


torsdag 6 september 2018

Hälsorevolutionen av Maria Borelius


Maria Borelius berättar om sin personliga resa mot ett hälsosammare liv. Hur hon vidgar sina vyer och sakta upplever att hon mår bättre och hur nyfikenheten väcks för att få reda på mer. Hon reser och träffar olika människor och samlar ihop till en helhetsbild om på vilket sätt inflammationer påverkar våra liv samt hur man aktivt kan göra för att må bättre.

Den personliga berättelsen ger mig visserligen ett sammanhang men intresserar mig inte speciellt mycket. Däremot tycker jag boken blir väldigt läsvärd när temat berör just inflammationer. Vad är det som som gör och ökar inflammationer i kroppen och vad kan vi äta och göra för att minimera dem.

Hennes slutsatser är intressanta och jag tycker att det är extra roligt/bra att få ta del av dem eftersom hon inte förespråkar LCHF. Det blir som att jag värdesätter det extra mycket då det kommer från någon "utifrån". Sen tycker jag att det finns klara svagheter i det hon skriver och det beror helt klart på att jag har en annan utgångspunkt.

Hennes tankar om både fasta och träning håller jag med om men inte tillvägagångssättet. Till exempel har hon bekymmer med fastan och det är jag övertygad om att det beror på att hon äter den mängd kolhydrater hon gör. Jag för egen del går på fett och har inte alls samma bekymmer. Likaså vad gäller träningen kan jag inte annat än le när det är en sådan kolhydratfixering.

Som helhet tycker jag väldigt bra om boken. Mycket är jag bekant med sedan tidigare, framförallt maten och träningen. Det hon lyckas med väldigt bra är att hon sätter ord och förklaringar på en annan aspekt av välmåendet. Nämligen via lugn och det hon kallar förundran.

Att må bra av att finna saker i sin vardag som ger lugn och harmoni. Saker som är vackra eller handlingar som gör gott. Att även det i grunden goda har med inflammationer att göra och påverkar nivåerna i kroppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar