!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


måndag 5 december 2016

Washingtondekretet av Jussi Adler-Olsen


Den enormt populäre Bruce Jansen är på väg att vinna presidentvalet i USA. Segern är klar och mitt i firandet blir hans gravida fru mördad. Den blivande presidenten påverkas naturligtvis av händelse och blir en helt annan än den det amerikanska folket valde till ämbetet.

Våldet i landet ska bekämpas och Jansen inför den ena lagändringen efter den andra. Snabbt dras självklara demokratiska rättigheter in och USA blir mer och mer en polisstat. En tillfällig lösning för att få bukt på problemen i samhället men när tyglarna dras åt blir det svårt att tro att det kan finnas någon återvändo.

Det här är en mycket tänkvärd bok och den  kommer verkligen rätt i tiden. Vilken timing! Nu blev inte Trump vald av riktigt samma anledningar som Jansen men ändå...

Kan man bekämpa våld med våld? Dödsstraff eller inte? Är det rätt att censurera för att få bort det osmakliga och felaktiga? Vad hamnar i nätet förutom det dåliga? Vilka beslut kan vår rädsla få oss att ta? Ska vi ens ta beslut i ett upprört tillstånd?

Ja, frågorna är många och boken får en verkligen att tänka och fundera. Spännande är det också men det finns tyvärr en del moln på himlen.

Jag tycker att boken är för omfattande och långrandig. Adler-Olsen tar ut svängarna väl mycket och det gör att boken ofta tappar fart. Sen har jag sedan tidigare byggt upp en viss aversion gentemot det amerikanska med secret service och allt vad de heter men störs man inte av det så.... Slutligen köper jag inte riktigt det grundläggande motivet till varför det blir som det blir i boken. Jag vill självfallet inte avslöja för mycket men även om makt berusar och för många är ett mål i sig känns inte upplägget här rimligt.

Boken är bra och läsvärd och kommer förmodligen finnas med i huvudet ett bra tag framöver men saknar lite för mycket för att tillhöra den bättre skaran. Samtidigt får Adler-Olsen tummen upp för det allra sista i boken. Helt i min smak!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar